Tips voor verantwoord gamen

Geen categorie

Voor de meeste gamers is gamen een leuke hobby met allerlei voordelen. Maar hoe houd je gamen leuk? Wat kun je doen om te zorgen dat je verslaafd raakt? Deze tips kunnen daarbij helpen. 

Houd de tijd in de gaten

Als je gamet ben je extra alert, wakker en geconcentreerd. Spanning, opwinding en adrenaline in jouw lichaam verhogen. Hierdoor val je misschien moeilijker in slaap en word je ‘s nachts vaker wakker tussendoor. Je slaapt waarschijnlijk beter als je minimaal een uur van tevoren ontspant, zonder te gamen of naar beeldschermen te kijken.

Let op je houding
Om schouder-, nek-, rug- en hoofdpijn te voorkomen is het belangrijk om te letten op je zithouding. Let op dat je niet voorover gebogen zit, houd het beeldscherm op ooghoogte en zet je voeten plat op de grond. Het is goed om regelmatig af te wisselen van zithouding en af en toe te bewegen. Zo voorkom je dat er te lang spanning op dezelfde spieren staat.

Gameverslaving voorkomen

Meestal is gamen een leuke tijdsbesteding. Schrijf eens op hoe dit voor jou is: wat vind je zo leuk aan gamen? Merk je ook nadelen voor jezelf of voor anderen in je omgeving? Zijn er redenen waarom je minder wilt gamen? Als je een doel wilt stellen om minder tijd te besteden aan gamen, bewaar dit lijstje dan ergens waar je het vaak tegenkomt. Houd ook bijvoorbeeld bij hoe vaak je eigenlijk gamet. Hierdoor kan je zien of er een patroon zit in jouw gedrag. Mocht je erachter komen dat het niet gezond is en je misschien een verslaving hebt, dan zijn er verschillende instanties waar je terecht kan. Wil je nou afkicken en dit doen buiten Nederland? Er is ook bijvoorbeeld een kliniek in Zuid Afrika.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *